Kanske i ett tidigare liv?!

 

De senaste åren har jag börjat fundera över lite olika saker och ting.
Undrat varför jag har sån rastlöshet i själen, varför jag är så begeistrad i STORA klänningar och kjolar? Min fascination för eld. Varför vill jag så gärna ha en cirkusvagn?
Vart kommer min svaghet för gitarrspelande? Min mani för smycken? Intresset för hantverk?

Jag har alltid tyckt om att resa och se nya omgivningar, om det så bara är i samma land som man bor i. Att träffa nya människor och få ta del av deras berättelser berikar mitt liv otroligt mycket. Sånt gör även att min kreativa sida får en rejäl injection!!


Ser ni vart åt det bär? :)

Jag tror (och innerst inne hoppas också) att jag har resande folks blod i mina ådror!
Allt från tattare till cirkusmänniskor till Romer.

Min morfar var same. Kan det vara därifrån man har fått en del? Naturligtvis!
Men resten då?
 
För nästan två veckor sedan så besökte jag, min kära sambo och Linda en utställning som just Romer i Norge. Glomdalsmuseet.
Jag kan verkligen rekomendera att åka dit om man är intresserad av sånt här!
Det var vi!

 Muséet utifrån.

 

 Vackra smycken.

 Typisk klädsel.



Ja här sitter jag och njuter av sånger på Romani. Ett väldigt annorlunda språk. 
Om jag visste att jag hade dessa gener så skulle jag mer än stolt sträcka på ryggen. Alla resande var inte lurendrejare och skojare. Tycker att många har fått en fel bild och det kan nog vara mycket tack vare medierna.

Vi hade iaf en jättetrevlig dag och huvudet blev fullt av alla intryck.
En ganska härlig och inspirerande känsla faktiskt :)

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0